Постинг
22.11.2007 01:24 -
Училището възпитава зубрачи, а не мислещи деца
Според изследване на институт "Отворено общество", проведено върху държавните изисквания за преподаване по български език:
Държавните образователни изисквания по български език и литература в средното образование са остарели, а учебните планове не са съобразени със съвременната динамика. Това принуждава децата да зазубрят и възпроизвеждат чужди мнения, а не стимулира развитие на личното мнение, критичното мислене и заемането на позиция. Нормативната рамка подминава оценяването на творческите умения на децата. Това са изводите от изследване на институт "Отворено общество", проведено върху държавните изисквания за преподаване по български език.
"Освен да се осъвременят, програмите трябва да се съобразят и със системата за учене през целия живот", каза при представянето на проучването ръководителят му доц. Адриана Дамянова от СУ "Св. Климент Охридски". Според нея в средното образование отсъстват изцяло възможности за диверсификация на учебните планове в зависимост от специфичните условия в даден регион. Експертите са на мнение, че на учителите трябва да се даде по-голяма свобода в преподаването и подхода към децата, а не да се ограничават в рамки.
Според Дамянова децата учат литература по почти същите планове като студентите по българска филология. Освен това обучението по български език не кореспондира по никакъв начин с това по история, чужди езици и други фундаментални предмети, което според експертите е недопустимо.
Според проучването в нормативните документи не е залегнало нищо и за социалната интеграция на децата. Те се претрупват със знания, но не умеят да ги прилагат на практика. Експертите са установили, че учениците не се учат да развиват комуникативните си умения и не им се дава свобода да изразяват мнението си.
Според Боян Захариев от "Отворено общество" в съвременния свят е по-важно децата да се справят в сложната комуникационна среда, а не само да трупат теория за частите на речта. "В крайна сметка се получава така, че преуспяващите ученици са тези, които знаят нещо написано, а не тези, които могат", каза Дамянова.
"Според държавните изисквания историята и смисълът на един текст са еднопосочни и децата не трябва да виждат текста по различен начин. Това е абсурдно", казаха експертите от "Отворено общество".
"Училището трябва да ни предостави свободата да избираме в коя посока да се развиваме и да изразяваме мнението си, а не да ни налага определен модел. В момента обаче сме толкова натоварени, че нямаме никакво време да обърнем внимание на всичко", коментираха по време на дискусията ученици от няколко софийски езикови гимназии.
Държавните образователни изисквания по български език и литература в средното образование са остарели, а учебните планове не са съобразени със съвременната динамика. Това принуждава децата да зазубрят и възпроизвеждат чужди мнения, а не стимулира развитие на личното мнение, критичното мислене и заемането на позиция. Нормативната рамка подминава оценяването на творческите умения на децата. Това са изводите от изследване на институт "Отворено общество", проведено върху държавните изисквания за преподаване по български език.
"Освен да се осъвременят, програмите трябва да се съобразят и със системата за учене през целия живот", каза при представянето на проучването ръководителят му доц. Адриана Дамянова от СУ "Св. Климент Охридски". Според нея в средното образование отсъстват изцяло възможности за диверсификация на учебните планове в зависимост от специфичните условия в даден регион. Експертите са на мнение, че на учителите трябва да се даде по-голяма свобода в преподаването и подхода към децата, а не да се ограничават в рамки.
Според Дамянова децата учат литература по почти същите планове като студентите по българска филология. Освен това обучението по български език не кореспондира по никакъв начин с това по история, чужди езици и други фундаментални предмети, което според експертите е недопустимо.
Според проучването в нормативните документи не е залегнало нищо и за социалната интеграция на децата. Те се претрупват със знания, но не умеят да ги прилагат на практика. Експертите са установили, че учениците не се учат да развиват комуникативните си умения и не им се дава свобода да изразяват мнението си.
Според Боян Захариев от "Отворено общество" в съвременния свят е по-важно децата да се справят в сложната комуникационна среда, а не само да трупат теория за частите на речта. "В крайна сметка се получава така, че преуспяващите ученици са тези, които знаят нещо написано, а не тези, които могат", каза Дамянова.
"Според държавните изисквания историята и смисълът на един текст са еднопосочни и децата не трябва да виждат текста по различен начин. Това е абсурдно", казаха експертите от "Отворено общество".
"Училището трябва да ни предостави свободата да избираме в коя посока да се развиваме и да изразяваме мнението си, а не да ни налага определен модел. В момента обаче сме толкова натоварени, че нямаме никакво време да обърнем внимание на всичко", коментираха по време на дискусията ученици от няколко софийски езикови гимназии.
До всички поети, псевдо такива, мислещи ...
Мислете цветно, за да вземате решения по...
Центърът за развитие на личността "...
Мислете цветно, за да вземате решения по...
Центърът за развитие на личността "...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 62